Tuesday, 27 December 2011

CINTA MUKA BUKU - Edisi ISLAMIK



Assalamualaikum.
Bismillahirrahmanirrahim.


P/s: Hanya perkongsian semata-mata. Tidak ada niat untuk melukakan hati sesiapa pun. Sebelum menonton video ini, diminta untuk PAUSE atau STOP lagu dalam blog ini (Halwa Telinga) .

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Wednesday, 21 December 2011

Wordless Wednesday #4

Assalamualaikum.
Bismillahirrahmanirrahim.



Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Sunday, 18 December 2011

Bicara Kata- InTeam

Assalamualaikum.
Bismillahirrahmanirrahim.

Lagu ini khas buat teman-teman khair. Jagalah setiap tutur kata kita. Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa. Hayatilah lirik lagu ini.

            

P/s: Jangan lupa tekan butang pause @ stop pada lagu dalam blog khair dahulu ya.
Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Friday, 16 December 2011

Manusia Yang Menjadi Teman Iblis

Assalamualaikum.
Bismillah.

Pada hari Selasa, 13 Disember 2011, khair telah berkongsi ilmu mengenai Manusia Yang Dibenci Iblis. Jadi, pada hari ini, seperti tajuk di atas, kita bersama-sama akan meneroka ilmu Allah yang amat luas khususnya mengenai Manusia Yang Menjadi Teman Iblis.

Suatu ketika Nabi Muhammad S.A.W. bertanya kepada iblis, "Siapa temanmu wahai iblis?"

     "Pemakan riba."

     "Siapa sahabatmu?"

     "Penzina."

     "Siapa teman tidurmu?"

     "Pemabuk."

     "Siapa tamumu?"

     "Pencuri."

     "Siapa utusanmu?"

     "Tukang sihir."

     "Apa yang membuatmu gembira?"

     "Bersumpah dengan cerai."

     "Siapa kekasihmu?"

     "Orang yang meninggalkan solat jumaat." (buat semua kaum Adam, jangan ringankan solat jumaat pada hari ini.)

     "Siapa manusia yang membahagiakanmu?"

     "Orang yang meninggalkan solatnya dengan sengaja."

P/s: Syaitan dan iblis musuh kita. Tak kenal maka tak benci. Wassalam.

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Wednesday, 14 December 2011

Wordless Wednesday #3

Assalamualaikum.
Bismillah.



P/s: Renung2kanlah tajuk novel ini (walaupun tidak memilikinya).

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Tuesday, 13 December 2011

Manusia Yang Dibenci Iblis

Assalamualaikum.
Bismillahirrahmanirrahim.



Pada ruangan kali ini khair ingin berkongsi mengenai golongan yang dibenci oleh iblis.

 Suatu ketika Rasulullah S.A.W. bertanya kepada iblis, "Jika kamu benar jujur, siapakah manusia yang paling kamu benci?"

    Iblis segera menjawab, "Kamu... kamu dan orang sepertimu adalah makhluk Allah yang paling aku benci."

"Siapa selanjutnya?" tanya Rasulullah.

    "Pemuda yang bertaqwa yang memberikan dirinya mengabdi kepada Allah."

"Lalu siapa lagi?"

    "Orang alim dan warak."

"Lalu siapa lagi?"

    "Orang yang selalu bersuci."

"Siapa lagi?"

    "Seorang fakir yang sabar dan tidak pernah mengeluh kesulitannya kepada orang lain."

"Apa tanda kesabarannya?"

    "Wahai Muhammad, jika dia mengeluhkan kesulitannya kepada orang lain selama tiga hari, Allah akan memberi pahala kepada orang-orang yang sabar."

"Selanjutnya apa?"

    "Orang kaya yang bersyukur."

"Apa tanda kesyukurannya?"

    "Dia mengambil kekayaannya dari tempatnya, dan mengeluarkannya juga dari tempatnya."





P/s: Iblis dan syaitan tidak akan pernah berhenti menggoda manusia sehingga manusia mengikut telunjuk mereka. Nau'zubillah.

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Monday, 12 December 2011

Pesanan Kepada Wanita

Assalamualaikum.
Bismillahirrahmanirrahim.

Berhati-hati pada yang nampak bergaya
jangan sampai terpedaya.

Berhati-hati pada janji mempesona
jangan sampai tertipu terkena.

Berhati-hati bermain mata
jangan sampai mabuk bercinta.

Berhati-hati bila digoda
jangan sampai mudah ternoda.

Berhati-hati berkasih mesra
jangan sampai tercemar agama.

Berhati-hati bergurau senda
jangan sampai melanggar susila.

Berhati-hati berteguh kata
jangan sampai tidak terkota.

Berhati-hati berjanji setia
jangan sampai terjerat jiwa.


P/s: Berhati-hati dengan setiap langkahmu kerana ia menggambarkan tingkah lakumu. SALAM UKHUWAH!!!


Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Friday, 9 December 2011

Tazkirah Jumaat

“Jika hendak hidup beriman,
Serta mulia di sisi Tuhan,
Marilah kita hendak ingatkan,
Wasiat Nabi di akhir zaman.
Wajiblah kita menjaga diri,
Cabaran hidup banyak sekali,
Jangan kita lupakan diri,
Hidup ini menuju mati.


Bila melihat mungkar yang nyata,
Maka janganlah hanya mengata,
Tapi bangkitlah menabur jasa,
Membimbing umat jadi pelita.


Umat Islam perlu di dakwah,
Nasihat baik serta berhikmah,
Dengan semangat serta ukhuwwah,
Hubungan kita tambah meriah.”


-Abu Ali Al-Banjari An Nadwi-


P/s: Renungan untuk diri dan kawan-kawan




Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Thursday, 8 December 2011

Aku Ingin Berubah!!!

Bismillah...

Aku selalu menegur, tapi begitu pantang ditegur.
Aku selalu menasihati, tapi begitu payah untuk dinasihati.
Aku banyak berdosa, tapi jarang benar mengingatkan dosa.
Aku banyak melakukan maksiat, tapi masih diriku suka pada kemaksiatan.
Aku bencikan penipu, tapi aku juga adalah seorang penipu.
Aku bencikan musuh Islam, tapi aku jugalah yang merosakkan Islam.
Aku acapkali menangis, tapi tangisanku itu hanyalah kepura-puraan.
Aku acapkali melaungkan kebaikan, tapi aku sendiri tidak mengikutinya.

Aku mungkin nampak mulia di hadapan mata manusia, tapi akulah yang paling hina di hadapan Allah.



AKU INGIN BERUBAH!!!

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Wednesday, 7 December 2011

Al-Fatihah Buat Arwah Nek Ngah

Assalamualaikum
Bismillah



Al-Fatihah buat nek ngah (belah ayah)  khair yang baru meninggal dunia.
Semoga rohnya dicucuri rahmat.
Semoga ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman dan beramal soleh.

AL-FATIHAH

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Tuesday, 6 December 2011

Amalan Pengikut Syiah Pada 10 Muharram Setiap Tahun

Bismillah...
Assalamualaikum W.B.T.

Kepala yang berdarah ni bukan gurauan

Mereka berarak beramai-ramai sambil mencederakan diri

Para pemuda tidak terlepas mengamalkan ajaran ini

Berbeza amalan ini dengan amalan kita (Ahli Sunnah Wal Jamaah). Kita digalakkan untuk berpuasa sunat 10 Muharram atau dikenali juga sebagai Hari Asyura', kita mengejar fadhilat dengan berpuasa.

Namun inilah ajaran syiah sempena bulan Muharram bagi mengingati kematian Al-Imam Al-Hussien (imam ketiga dalam mazhab syiah). Tengoklah betapa pelik ajaran syiah, memukul diri sendiri sehingga berdarah.  

Semoga Allah Ta'ala memberi hidayah dan petunjuk kepada penganut ajaran syiah yang jelas menyalahi Ahli Sunnah Wal Jamaah. Amin!!!


Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Monday, 5 December 2011

Jenis-jenis zina

Assalamualaikum W.B.T.

Sedikit pekongsian mengenai jenis-jenis zina. khair mengaku kita tidak akan pernah lepas daripada zina anggota badan ni. tetapi kita boleh cuba untuk elakkan secara perlahan-lahan. InsyaAllah, selepas kita sudah tahu tentang jenis-jenis zina ini, kita akan lebih berhati-hati untuk elakkan daripada terjebak...

Daripada Abu Hurairah R.A. katanya Nabi S.A.W. pernah bersabda: Sesungguhnya Allah telah menetapkan nasib anak Adam mengenai zina. TIDAK MUSTAHIL DIA PERNAH MELAKUKANNYA. Zina mata ialah memandang. Zina lidah ialah berkata. Zina hati ialah keinginan dan syahwat, sedangkan faraj(kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti.

Daripada Abu Hurairah R.A. daripada Nabi S.A.W. bersabda: nasib anak Adam mengenai zina telah ditetapkan. TIDAK MUSTAHIL DIA PERNAH MELAKUKANNYA. Dua mata zinanya memandang. Dua telinga zinanya mendengar. Lidah zinanya berkata. Tangan zinanya memukul. Kaki zinanya melangkah. Hati zinanya ingin dan rindu, sedangkan faraj(kemaluan) hanya mengikuti atau tidak mengikuti.


Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Sunday, 4 December 2011

Bersedekah cara mudah

Seorang sahabat yang tidak memiliki apa pun untuk disedekahkan bertanya, "Jika kami ingin bersedekah, namun kami tidak memiliki apa pun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya ?"


Rasulullah SAW bersabda, "Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah." (HR Tirmizi dan Abu Dzar).


Dalam hadis lain disebutkan bahawa senyum itu ibadah,"Tersenyum ketika bertemu saudaramu adalah ibadah." (HR Trimidzi, Ibnu Hibban, dan Baihaqi).
              
Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Saturday, 3 December 2011

Kehidupan



Kesenangan mendatang tak akan selamanya,
begitulah selepas susah ada kesenangan,
seperti selepas malam datangnya siang,
oleh itu waktu senang jangan lupa daratan.


Gunakan kesempatan untuk kebaikan,
sebelum segalanya terlepas dari genggaman,
kelak menyesal nanti tak berkesudahan,
apa guna sesalan hanya menekan jiwa.


Jangan difikir derita akan berpanjangan,
kelak akan membawa putus asa pada tuhan,
ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan,
setelah kabus berlalu,
pasti cerah kembali.


Ujian adalah TARBIAH dari Allah,
apakah kita kan sama ataupun sebaliknya,
kesenangan yang datang selepas kesusahan,
semuanya adalah nikmat dari tuhan.








Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Friday, 2 December 2011

Berwuduk Cara Rasulullah S.A.W

                                       

   


Mari kita perbetulkan wuduk kita..insyaAllah!!! 
Baginda S.A.W. bersabda: Sesiapa yang mengambil wuduk cara aku berwuduk kemudian dia mendirikan sembahyang dua rakaat dan tidak berkata-kata antara wuduk dan sembahyang, maka Allah akan mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu" (Riwayat Muslim, 1 : 142).
Selamat berwuduk dan meningkatkan kualiti ibadah kita. 
Credit to Wan Faisal

P/s: Jangan lupa klik butang PAUSE lagu blog khair sebelum tengok video ini >.<

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Wednesday, 30 November 2011

Wordless Wednesday #2




Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Tuesday, 29 November 2011

Ceria pagi





Cuba kawan-kawan lihat gambar di atas.
 Inilah gambar bakal atlet renang Malaysia.
 Nampaknya dia dah bersedia untuk Sukan Olimpik London 2012!!!
 Doakan dia taw...

P/s: Sekadar menambahkan ceria pagi kawan-kawan. >.<

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Monday, 28 November 2011

Animasi Hijrah

Hayatilah kawan-kawan semua!!!! Saksikan video ini dan ambillah pengajaran...

                     


P/s : Jangan lupa untuk tekan butang PAUSE lagu kat blog khair sebelum menonton video ini. >.<


Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Saturday, 26 November 2011

SEGMEN JOM TUKAR DAN KENAL RAKAN BLOGGER




Hari ni khair join segmen dr Pak Joe taw.
 Segmen ni bg kita mengenali blogger-blogger samada yang baru @ yang lama.
 Di samping itu, blog kita juga akan diperkenalkan kepada rakan blogger yang belum mengenali blog kita secara tidak langsung akan menambahkan follower kita :)

Kalo kawan-kawan nak taw lebih lanjut, pergi je ke blog Pak Joe ya ^_^
Selamat join!!!

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Friday, 25 November 2011

7 Ayat Cinta

Assalamualaikum W.B.T & salam hari jumaat

Hari ini khair nak berkongsi dengan kawan-kawan mengenai 7 ayat yang luar biasa cintanya dan
ini bukan calang-calang ayat cinta taw. mari kita belajar 7 ayat ini. >.<

Mafhum daripada Sabda Rasulullah S.A.W: Barangsiapa yang menghafal dan mengamalkan 7 kalimah ini, akan dimuliakan Allah dan malaikat dan akan diampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan.

  1. Bismillah setiap kali hendak melakukan sesuatu
  2. Alhamdulillah setiap kali habis melakukan sesuatu
  3. Astaghfirullah jika tersilap mengatakan sesuatu yang buruk
  4. InsyaAllah jika ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang
  5. Lahaulawala Quwwata Illa Billah apabila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat atau melihat sesuatu yang buruk
  6. Innalillah jika menghadapi musibah atau melihat kematian
  7. Lailahaillallah bacalah sepanjang siang dan malam sebanyaknya
p/s: Khair nasihat diri ini dan kawan-kawan agar mengamalkan ayat-ayat cinta ini. semoga kita tergolong dalam kalangan orang yang dipilih oleh Allah, InsyaAllah...
Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Thursday, 24 November 2011

Saya Nak Pecahkan Rekod Dunia!!!


Cuti semester bagi murid-murid sekolah bagi sebuah sekolah yang berada di luar Bandar telah tamat tempohnya. Sekumpulan murid-murid pintar dari kelas 3 Ceria dengan cerianya memulakan kelas pertama dengan Cikgu Fery.

Seperti kebiasaan pada awal kelas cikgu ingin menyematkan semangat belajar dalam diri pelajar dengan bertanyakan cita-cita mereka.

Satu persatu pelajar dengan bersemangat menjawab.

Farid : Saya ingin jadi Doktor.

Cikgu Fery : Bagus….nanti cikgu boleh dapatkan rawatan percuma.

Ikhwan : Saya ingin jadi petani moden.

Cikgu Fery : Lagi bagus….nanti hantarkan bekalan sayur percuma ke rumah cikgu.


Cikgguuuuu!!!.Sahut seorang murid bernama Sharil dari meja belakang…


Cikgu Fery : Yer saya….

Shahril : Cita-cita dorang tak mencabar la cikgu…cita-cita saya ingin pecahkan rekod dunia..saya ingin menjadi orang pertama menjejaki kaki ke planet matahari.

Semua murid tepuk tangan dan bersorak.

Cikgu Fery : Saya rasa cita-cita awk tu akan menyebabkan awak dapat menetapkan tarikh mati awak la….kan planet matahari tu panas... terbakar la kaki awak tu…tengok macam petang ni la, panaskan…tapi ni jaraknya masih jauh..

Semua pelajar tengok Sharil…

Shahril : Ala…cikgu ni… cikgu…ingat saya ni bodoh sangat ke, saya tahu la matahari tu panas…tapi saya bercadang nak pergi malam…malam kan sejuk..macam semalam sejuk je…..

Semua murid tepuk tangan dan bersorak.

p/s : Anak muda sekarang ni memang tak boleh diduga. >.<



--- sumbangan : Warden Bilik C 3 3 dr blog Empunyabilikc33.blogspot.com

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Wednesday, 23 November 2011

Cinta Sepasang Cicak



                   


Cinta itu indah..
 Cinta itu buta..
 Cinta perlukan pengorbanan dan cinta juga tidak boleh bertepuk sebelah tangan..
Demi cinta semua boleh terjadi..
Adakah manusia seperti cicak2 ini sanggup berkorban kerana cinta??
Cinta kepada tuhan cinta yang hakiki..
Biarlah hidup kita dipenuhi dengan cinta kepadaNya..
InsyaAllah...

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Wordless Wednesday


Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Tuesday, 22 November 2011

Hadiah Cincin Berlian

Photobucket

Seorang isteri merajuk kepada suaminya kerana tidak membelikan kereta sebagai hadiah harijadinya. Tetapi suaminya membelikan cincin berlian yang luar biasa indahnya. Kawan-kawan suaminya merasa hairan dengan pilihan tersebut.

Salah seorang rakan lelaki tersebut bertanya, "Mengapa kamu membelikan isteri mu cincin berlian, bukannya kereta?"

Lelaki tersebut tersenyum dan berkata, "Susah mencari kereta palsu."





sumbangan: Kamal
Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Sunday, 20 November 2011

Menggali Petikan Kata-Kata Sang Motivator

Seorang Motivator berkata: "Tahun-tahun terbaik dalam hidupku ku habiskan bersama seorang wanita yang bukanlah istri ku."

Hadirin terkejut dan terpaku...

Ia kemudian menambah , "Ia adalah ibuku."

Hadirin kemudian bertepuk tangan dengan gemuruh dan tertawa.

Mamat yang baru saja mengikuti seminar tersebut, kemudian mencuba hal ini di rumah. Setelah makan malam, ia berkata dengan lantang di depan istrinya di dapur,

"Aku menghabiskan tahun-tahun terbaik hidupku bersama seorang wanita yang bukan istriku."

Ia berhenti sejenak memejamkan matanya, cuba mengingati kalimat terakhir sang Motivator... Ketika Mamat membuka mata, ia mendapati dirinya terbaring di tempat tidur hospital, baru saja mendapatkan rawatan akibat siraman air panas...

Moral of the story:
Don't copy, if you can't paste.


----sumbangan: Mamat



Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Romantiknya...

Kamal diundang kawannya makan malam. Mizal, si tuan rumah, memanggil isterinya dengan kata- kata Sayang... Manis... Cintaku... Sayangku...Kasihku... dan seumpamanya. Kamal memandang Mizal dan berkata, "Romantis sekali, setelah berpuluh tahun menikah, kau tetap memanggil isterimu dengan kata-kata itu."
 Mizal mengangkat bahu dan berbisik, "sebenarnya, aku lupa namanya sejak tiga tahun lalu." 


--- Sumbangan: Along






Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Saturday, 19 November 2011

Romantiknya...

Kamal diundang kawannya makan malam. Mizal, si tuan rumah, memanggil isterinya dengan kata- kata Sayang... Manis... Cintaku... Sayangku...Kasihku... dan seumpamanya. Kamal memandang Mizal dan berkata, "Romantis sekali, setelah berpuluh tahun menikah, kau tetap memanggil isterimu dengan kata-kata itu."
 Mizal mengangkat bahu dan berbisik, "sebenarnya, aku lupa namanya sejak tiga tahun lalu." 


--- Sumbangan: Along

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Wednesday, 16 November 2011

Anak Perempuan Kecil Yang Malang


Anak perempuan kecil yang malang ini memberitahukan ibunya, "Mama, adik baru saja melukis pakai lipstik mama".

Ibunya yang mendengar hal itu lalu melihat lipstik mahal yang baru saja dibelinya telah tinggal setengah dan wajah dan tangan dan baju anak perempuan telah penuh dengan lipstik tersebut. Dengan sangat marah, ibu itu mengamuk dan memukul anak perempuan kecil yang malang tersebut tanpa menghiraukan tangisan dan jeritan dari mulut kecilnya.

Kemudian setelah mentempiaskan emosinya, ibu ini baru sedar anak perempuannya sudah tidak bergerak lagi. Dia pun mengoncangkan tubuh anaknya sambil menangis dan memohon agar anak perempuannya membuka matanya.

Tapi terlambat.... jantung anak perempuan itu telah berhenti berdengup.
Dan saat sang ibu melihat kesan di selimut tempat tidur anaknya, disitu tertulis sebuah tulisan dengan lipstik merah yang tertulis: "Sayang Mama Sampai Bila Bila".



P/S: SHARE KANLAH INI UNTUK MENUNJUKKAN BAHAWA ANDA MENENTANG KEKERASAN PADA KANAK-KANAK!
Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Tuesday, 15 November 2011

Saya Dan Encik Iman

Iman : Assalamualaikum, bos.

Diri : Waalaikumussalam wbt. Lama tak nampak awak. Awak cuti ker?

Iman : Taklah, jabatan kami rasa Tuan tak perlukan kami lagi?

Diri : Laa.. kenapa pulak awak cakap camtu? Pentadbiran diri saya berterabur sekarang bila jabatan awak takde..

Iman : Takdelah, kami lihat banyak pekerja tambahan tuan ambil DVD, SMS danTV.. jadi kami rasa terpinggir..

Diri : Entahlah, waktu cuti sebulan ni saya tak pernah menggaji mereka. Tapi mereka terlalu rajin buat kerja, bekerja tanpa gaji, tapi banyak gak duit saya habis... entah ar...

Iman : Tu sebab, kami rasa Tuan memencilkan kami. Al-Quran, zikir, ma'thurat, solat malam tak boleh bekerja dengan mereka.. kami memang tak boleh bercampur dengan mereka..

Diri : Saya tak pernah minta awak bercuti..

Iman : Bagaimana kami ingin bekerja sedangkan Tuan sudah punya 'pekerja tambahan'? Saya lihat mereka buat Tuan gembira sekali..

Diri : Argh, gembira apanya.. berterabur kerja kat pejabat tu!! Tolonglah, bekerjalah dengan saya kembali.

Iman : Kami sememangnya sudah berkhidmat dengan Tuan sejak Tuan kecil lagi. Tapi, Tuan kadangkala mengabaikan kami. Tuan sediakan makanan untuk bos pekerja tambahan, Encik Dosa, tapi kami..? Tuan tak sediakan makanan. Kebajikan kami tak terjaga...

Diri : Maafkan saya. Kembalilah bekerja dengan saya. Saya janji kebajikan kamu semua saya jaga, Encik Iman.

Iman : Tuan boleh berjanji, tapi CEO kita Allah akan memantau Tuan. Tuan takkan tak takut menabur janji tapi melupakannya?

Diri : Janganlah menyalahkan saya.

Iman : Tuan perlu sedar, kami hanya bekerja di dalam syarikat yang bersih dan amanah.. bukanlah saya nak memandang rendah kepada jabatan baru Encik Dosa, tapi kami tidak suka cara mereka bekerja. Mereka meminggirkan kami.

Diri : Dah awak tak melawan?

Iman : Tuan, bagaimana kami ingin menang? Kami terlalu lemah, sedikit pula tu, kebajikan kami langsung Tuan tak jaga.. sedangkan kami tidak pernah meminta gaji dari Tuan. Cuma kami minta disediakan ruang yang bersih dan amanah untuk kami bekerja. Salahkah kami meminta yang sedikit?

Diri : Mereka kadang-kadang lebih menggembirakan saya.

Iman : Kalau begitu maafkan kami. Tak dapat rasanya kami bekerja untuk Tuan lagi. Tuan perlu memberi kebajikan kepada mereka. Siapalah kami...

Diri : Ehh, jangan.. bekerjalah dengan saya.

Iman : Buanglah pekerja itu.. mereka meminta-minta dari Tuan. Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk mereka. Sedangkan kami, percuma khidmat kami.

Diri : Aduh, mereka pekerja yang menggembirakan saya. Memang kamu percuma, tapi kamu kadang-kadang bising, ini tak boleh, itu tak boleh.. Saya rimas.

Iman : (Senyum sinis) Maafkan kami tuan.. kami minta diri dulu.. tak perlulah kami berkhidmat dengan Tuan kalau begitu. Kalau tuan perlukan kami, kami sentiasa di sisi. Tuan jangan risau, kami maafkan Tuan..

Diri : Jangan pergi.. saya sanggup pecat Encik Dosa.. dan ahli jawatankuasanya; DVD, majalah yang melalaikan, dan yang sewaktu dengannya.

Iman : Tuan betul-betul sanggup?

Diri : Ya, saya kelam kabut sekarang. Hidup tak tenang dan pengurusan hidup berterabur..

Iman : Alhamdulillah.. Perkhidmatan kami free of charge. Tuan takkan rugi, sebaliknya tuan beruntung besar.. silap hari bulan, CEO kita akan naikkan Tuan ke pangkat yang lebih tinggi.

Diri : Terima kasih =) Panggillah ahli jawatankuasa kamu bekerja semula. Encik Iman, saya akan jaga kebajikan kamu.

Iman : Alhamdulillah. Moga keuntungan Tuan bergada-ganda tahun ini dan seterusnya

Diri : Terima kasih Encik Iman.



P/S : Sesungguhnya iman kita bertambah dan berkurang. Oleh itu, marilah sama-sama kita berusaha agar iman kita sentiasa bertambah, insyaAllah.

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Sunday, 13 November 2011

Bercinta Tidak Memerlukan Sebab

Assalamualaikum W.B.T.



Bercinta tidak memerlukan syarat? betol ke? Mari kita tengok kisah ini...


Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka



Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?



Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!



Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.



Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!



Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.



Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata, “Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”



Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminyan. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih lalu berkata kepada isterinya walaupun isterinya masih dalam keadaan koma kerana si suami tahu bahawa isterinya tetap mendengar,



“Sayang! Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.





Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.



Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan setiap langkah aku mencintaimu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.



Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati.”



Maka menitis lah air mata si isteri yang masih dalam keadaan koma itu….



Kesimpulan dalam kisah ini, janganlah bercinta kerana bersyarat, cintalah kita kerana Pencipta kita.

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Friday, 11 November 2011

Tufaili Si Pemalas

Assalamualaikum W.B.T. dan salam jumaat.


Hari ini khair nak kongsi satu cerita yang mana kita boleh ambil pengajaran daripada kisah para sahabat. Marilah sama-sama kita renungkan selepas membacanya.

Suatu hari Tufaili menemani seorang lelaki dalam perjalanan. Si lelaki berkata kepadanya: "Pergilah dan belikan daging untuk kami."

Tufaili: "Tidak, demi Allah saya tidak mampu."

Si lelaki kemudian pergi dan membeli daging, kemudian setelah memperoleh daging dia berkata kepada Tufaili: "Masaklah daging ini."

Tufaili: "Saya tidak pandai masak."

Kemudian lelaki tersebut yanjg memasak. Dan setelah selesai dia berkata: "Rendamlah masakan ini dalam kuah."

Tufaili: "Saya demi Allah malas."

Akhirnya lelaki tersebut mengalah dan merendam masakan ke dalam kuah. Kemudian dia berkata: "Tuangkanlah masakan ini ke dalam pinggan."

Tufaili: "Saya takut masakan tersebut tumpah membasahi pakaianku."

Si lelaki untuk kesekian kalinya mengalah lagi dan menuangkan masak tersebut ke pinggan. Kemudian dia berkata kepada Tufaili:" Sekarang makanlah."

Tufaili: "Demi Allah, saya malu jika saya menolaknya makan semakin banyaklah aku mengingkari arahanmu."

Kemudian Tufaili bangun dan makan. 



Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Wednesday, 9 November 2011

Sedarkah Kita??


Assalamualaikum W.B.T.


Astaghfirullah !!!
Apa sudah terjadi dengan dunia sekarang?? Agama Islam dihina!!!
Ini imej dari filem Fitna
Sudah tiba masanya untuk kuatkuasakan memboikot......

Kita umat Islam berjumlah lebih kurang 1,600,000,000......
 Kita boleh mengalahkan mana-mana ekonomi wilayah di dunia
Dengan menghantar mesej ini kepada bilangan terbesar umat Islam
> Cari apa yang anda berkata ....
Adakah dengan membenci di dalam hati sahaja??
Ayuh, BANGKITLAH semua!!!
Bersatulah kita menentang kezaliman ....

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sifat-Sifat Orang Mukmin

[23:1] Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman,

[23:2] (yaitu) orang-orang yang khusyu’ dalam sembahyangnya,

[23:3] dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna,

[23:4] dan orang-orang yang menunaikan zakat,

[23:5] dan orang-orang yang menjaga kemaluannya,

[23:6] kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela.

[23:7] Barangsiapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.

[23:8] Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya.

[23:9] dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya.

[23:10] Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi,

[23:11] (ya’ni) yang akan mewarisi syurga Firdaus. Mereka kekal di dalamnya.

Followers

 
COPYRIGHT © 2011 - 2012 ALL RIGHT RESERVED KHAIRULAMIRIN KHABIR