Sunday, 14 September 2014

Kimia Dalam Bersahabat



(Fuhh!!! Berhabuk dah blog ni. Biar saya sapunya dengan sedikit motivasi atau sekadar perkongsian)

Pernah tak anda berpisah dengan seseorang yang baharu sahaja anda temui dan sudah merasa rindu...?

Atau baru berkenalan dengan seseorang tetapi anda merasakan seolah-olah sudah bertahun-tahun kenal dengannya...?

Ada orang kata itu cinta pandang pertama. Ada orang kata itu gila bayang namanya. Tidak kurang yang menyifatkannya sebagai ada kimia. (Baca: Chemistry

Saya? Saya memanggilnya kimia dalam persahabatan. Ya, ukhuwwah yang berkimia, hehe.

Kerana bukan semua ikhwah (atau akhawat sekiranya anda perempuan) yang kita jumpa, kita terus berasa selesa dengannya. Bukan semua ikhwah yang kita temui, kita akan berasa teruja dan penuh bunga-bunga melihatnya. Dan bukan semua ikhwah yang kita bertaaruf dengannya, kita berasa penuh cinta di dada.

Saya sendiri sudah mengalami hal sebegini beberapa kali. Anda juga begitu. Alhamdulillah, nikmatnya tidak tergambar dengan kata-kata.

Ada seorang tu, saat perkenalan macam biasa-biasa sahaja. Namun, tiap-tiap hari yang berlalu, pasti teruja untuk mengetahui sesuatu yang baru tentang dirinya. Setiap mesej yang datang darinya akan membuahkan rasa cinta yang penuh di dada.

Terbaru, dengan kehadiran adik-adik baru ke Bumi Mesir menambahkan lagi rasa manisnya ukhuwwah. Terasa ada ikatan jiwa dengan mereka. Dan apabila kami mula berborak mesra, berpelukan pipi berlaga, terasa cinta mula mekar di jiwa.




Nikmat ukhuwwah yang Allah semaikan pada jiwa dan dada para pejuang agama-Nya adalah sebagai pengubat luka di waktu duka, sebagai pengukir senyum di waktu gembira.

"...dan Dia yang mempersatukan hati mereka (orang yang beriman). Walaupun kamu menginfaqkan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sungguh, Dia Maha Perkasa, Maha Bijaksana."
[Surah al-Anfal, 8 : 63]

Jika difikirkan kembali, persahabatan kimia yang tercetus ini hanyalah manifestasi kepada kesatuan fikrah yang hakiki. Manakan tidak. Apabila suatu ruh yang hatinya penuh dengan keazaman dan tekad untuk memburu redha Allah, bertemu mata dengan seorang ruh yang punya iltizam yang sama, masakan mereka tidak mahabbah lillah...?

Pesan seorang akh, "Ingat pesan abang-abang legend. Ajarkan pada adik-adik yang baru datang tentang kesempurnaan dan keindahan Islam, nescaya mereka akan kenal dan tertarik dengan BKASM (Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir) dan PMRAM (Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir). Sebab BKASM dan PMRAM adalah salah satu wasilah untuk membawa Islam."

Seperti ikatan kimia, walau bertemu sekejap cuma, meski pertama kali berjumpa, walau tidak pernah bertaaruf lama, namun ikatan yang terjalin benar-benar terasa di hati dan membekas di jiwa.

Seperti persahabatan kimia, walau datang daripada latar belakang yang berbeza, walau berlainan usia dan berbeza latar pengajian, larutan-larutan kimia yang bercampur itu akhirnya membentuk sebatian yang sempurna.

Seperti ukhuwwah kimia, jika kena campurannya, jika tepat perkiraannya, jika dibakar sebatiannya, akan membara terang dan bersinar cerah.

Dari Anas r.a, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Ada tiga hal, yang jika tiga hal itu ada pada seseorang, maka dia akan merasakan kemanisan iman. (Iaitu) Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintainya selain keduanya; mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah SWT; benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya, seperti bencinya dicampakkan ke dalam api neraka."
[Riwayat Bukhari dan Muslim]




P/s 1: Teruja dengan kehadiran mahasiswa/wi baru ke Ardil Kinanah. Ahlan wasahlan!
P/s 2: Rindu nak belajar subjek kimia semula.

Semoga Kita Mendapat Manfaat Setelah Membacanya

5 70 Komentar:

cik laili said...

blogwalking ke sini.
salam perkenalan dari ciklaili.com

eikorina-NaWaL sYaFiQ said...

done follow u back...tenkiu,,,

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

salam singgah dari malaysia... ^-^v

Sobri Yaacob said...

assalamualaikum dan salam ukwah :)

NurulNajwa said...

sahabat ialah cerminan kpd sahabatnya yg lain yakni menegur kesilpan shabatnya :) ..follow back please

Post a Comment

Assalamualaikum. Sila tinggalkan komen anda di sini. Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sifat-Sifat Orang Mukmin

[23:1] Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman,

[23:2] (yaitu) orang-orang yang khusyu’ dalam sembahyangnya,

[23:3] dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna,

[23:4] dan orang-orang yang menunaikan zakat,

[23:5] dan orang-orang yang menjaga kemaluannya,

[23:6] kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela.

[23:7] Barangsiapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.

[23:8] Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya.

[23:9] dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya.

[23:10] Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi,

[23:11] (ya’ni) yang akan mewarisi syurga Firdaus. Mereka kekal di dalamnya.

Followers

 
COPYRIGHT © 2011 - 2012 ALL RIGHT RESERVED KHAIRULAMIRIN KHABIR